Biografie van: Bas Cappendijk
Bouwjaar: 1968
Woonachtig in: Hilversum
Mijn brommer: een Yamaha FS1

Als we het over interesse in brommers en muziek hebben, dan ben ik een produkt van de late jaren zeventig, wat kan ik mij herinneren van dat jaren zeventig gevoel?

Vooral muziek; Smokey, Dr.Hook, George Baker Selection, 10CC, Boney M, Grease, Kiss, Diana Ross, The Jacksons, etc...........ik kocht mijn eerste singletjes.

De brommergekte begon zo rond 1980, mijn eerste bromfiets was een Batavus Go Go, een klein damesbrommertje.

Al snel viel mijn oog op de Yamaha FS1, een felle 2-takt en een ranke vormgeving. Na enkele slopers te hebben afgereden kocht ik in 1983 een schitterende blauwe 1J5DX met schijfrem, het eerste model met de plastic puntkappen, hij was opgevoerd en liep 85 kilometer per uur, de brommer was verder tamelijk origineel, alles werkte zoals de richtingaanwijzers, remlicht, neutraal lampje, ik had 'm nooit weg moeten doen, maar dat zegt nu iedereen.

In de plaats waar ik toen woonde reden veel jongens op een FS1, ook de oude modellen met de plaatjestank reed nog rond, die vond ik ook schitterend.

Na de blauwe 1J5, kwam een zelfgebouwde special op basis van ook een 1J5, rode sterwielen, waterkoeling, toerenteller, veel immitatie spul erop, allerlei chromen accesoires, en uiteraard flink opgevoerd, deze haalde ruim 90 kilometer per uur.

Ik was zuinig op mijn brommers en pleegde veel onderhoud, wat resulteerde in een betrouwbare FS1 die toch erg hard reed, een 60cc cylinder van het merk Zeta, de bekende Z1, hield het lang uit, nooit warm of vastlopers gehad.

Geheim van de smid? Een goed ingereden blok, racebougie, vet smeren met goede 2-takt olie, een wat rijk mengsel, netjes warm rijden en niet te lang op topsnelheid rijden, dan bleef het heel.

Eind jaren tachtig was de brommergekte over, tien jaar later begon het jaren zeventig revival gevoel weer terug te komen in het uitgaansleven, je kon elk weekend naar een of andere seventies classics party en het fenomeen Wipneus&Pim trok volle zalen.

Daar hoorde ook een brommertje bij, jawel de Yamaha FS1, in 1996 kocht ik een soort van zelfgebouwde racer op 3E9 basis, een jaar later een hele nette 2RU voor een schappelijk prijsje.

Ik was weer verkocht; elke betaalbare FS1 die ik tegenkwam werd aangeschaft, onderdelen werden verzamelt en zo was de hobby weer geboren.

Nu heb ik een nette blauwe 2RU, nog helemaal origineel behalve de snelheid, hij loopt netjes 80 kilometer per uur, een gerestaureerde F5B uit 1970. Verder heb ik nog vijf FS1 projecten staan die afgebouwd dan wel helemaal gerestaureerd moeten worden, de 3E9 met getuned roterend blok, een originele 1J5 met schijfrem en metalen kastjes uit 1976, een 378 met paarse hoge tank uit 1974, en nog twee FS1 frames begin jaren zeventig.
Naast de FS1 heb ik ook een RD50M aangeschaft, een met gouden sterwielen, chromen spatborden en duo schokbrekers achter.

De mooiste modellen vind ik de rood/witte uitvoering met rood frame (1970), de Candy Blue met blauw frame (1970), de paarse plaatjestank 378, de goudgele plaatjestank 378, beide rond 1973. Daarnaast beide 1J5 modellen 1976 in Yamaha geel en 1977 in oranje of blauw.

Overigens ben ik ook niet vies van andere merken, ik wil in de toekomst nog een mooie Zundapp KS80, een gifgroene Kreidler RS en mischien ook een originele Honda SS viertakt aanschaffen. Ook schitterende brommers/motoren die bij hetzelfde tijdsbeeld passen.

Maar nu eerst de FS1'tjes afbouwen, want onderdelen worden schaars en duur.